Strona główna | Mapa serwisu

Przyjęta metoda rozwiązania
Konspekt > Przyjęta metoda rozwiązania

Przyjęta metoda rozwiązania, będzie projektem systemu transportu szynowego opartego na zasadach planowania systemów transportu miejskiego. Proponuje, aby przewóz pasażerów między Piasecznem a Warszawą odbywał się transportem szynowym przy wykorzystaniu szybkiego tramwaju.
Szybki tramwaj jest systemem transportu miejskiego łączącym w sobie cechy tramwaju i metra, a czasem określenie pojazdu szynowego kursującego w takim systemie. Linia szybkiego tramwaju jest w znacznym stopniu niezależna od pozostałej komunikacji (torowiska wydzielone, wiadukty, nasypy, podziemne i napowietrzne przejścia piesze), dopuszcza się skrzyżowania jednopoziomowe z układem sygnalizacji świetlnej dającej bezwzględne pierwszeństwo pojazdowi szynowemu. Szybki tramwaj z odcinkami tunelowymi zbudowanymi dla przyszłego włączenia w sieć metra określa się jako premetro. Średnia prędkość eksploatacyjna szybkiego tramwaju wynosi około 27 km/h.
Jako wzór posłużą przykłady Poznania i Krakowa, zastosowano tam szybki tramwaj jako alternatywa dla znacznie droższego metra. W Poznaniu szybki tramwaj (Poznański Szybki Tramwaj) istnieje jako bezkolizyjny odcinek połączony z tradycyjną siecią tramwaju. Budowa szybkiego tramwaju z odcinkiem tunelowym trwa w Krakowie (Krakowski Szybki Tramwaj). W budowie jest także budowa drugiej linii szybkiego tramwaju w Poznaniu - Ratajskiego Szybkiego Tramwaju (zakończenie budowy odcinka przez śródmieście planowane na sierpień 2007, pozostałego odcinka os. Lecha - Franowo na 2009 roku). W planach jest budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (nieznany termin rozpoczęcia budowy), Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (planowany początek budowy w 2007) oraz torów w ciągu budowanej Trasy Mostu Północnego w Warszawie.
Przytoczę, również rodzaj rozwiązania problemu komunikacji w porównywalnie dwóch dużych miastach, którymi są Paryż i Berlin. Wykorzystano tam rozbudowany system kolei miejskich i regionalnych, uzupełnianych liniami metra i siecią tramwajową. Zabieg pozwolił uniknąć paraliżu komunikacyjnego. We Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Włoszech czy Szwajcarii modernizowane są istniejące trasy tramwajowe oraz budowane nowe, często dokładnie tam, gdzie przed laty eksploatowano tramwaj. Oferowany dzisiaj wysoki standard podróżowania powoduje, że komunikacja tramwajowa nie kojarzy się już z podróżowaniem przestarzałym tramwajem z pierwszej połowy XX stulecia.
Koncepcja zastosowania szybkiego tramwaju, zapewnia wysoki standard funkcjonowania, charakteryzuje się następującymi atutami:

  • zwiększenie dostępności obsługiwanych terenów, a więc powiększenie ich wartości urbanistycznej,
  • przewozy masowe przy niższym zużyciu energii,
  • skrócenie czasu przejazdu (wyższa prędkość komunikacyjna),
  • wysoki komfort podróży (szybkie, regularne i ciągłe połączenie),
  • niezawodność i punktualność,
  • zmniejszenie zagrożenia środowiska (przyjazny środowisku),
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa,
  • niskie koszty eksploatacyjne,
  • zmniejszenie obciążenia sieci ulicznej pojazdami indywidualnymi,
  • możliwość wprowadzenia systemu "parkuj i jedź”.


Parametry ruchowe tramwaju szybkiego znacznie przewyższają możliwości tramwaju i autobusu, natomiast ustępują parametrom metra, ale nakłady na ich budowę są wielokrotnie niższe, a budowa mniej uciążliwa dla otoczenia.
Ważnym elementem projektu jest wprowadzenie nowoczesnego taboru niskopodłogowego, przyciągających pasażerów komfortem podróżowania, estetyką, ergonomią i niezawodnością.
Pomysł połączenia Piaseczna z Warszawą linią szybkiego tramwaju, natrafia na sprzeciw. Co wynika prawdopodobnie z przyczyn ekonomicznych problemu. Chciałbym zwrócić uwagę, iż zrealizowanie koncepcji opartej na określonych zasadach technicznych, będzie inwestycją kosztowną, ale przyniesie znaczące korzyści gospodarczo-społeczne mieszkańcom i gminie. Zrealizowanie projektu, który umożliwi świadczenie usługi transportu między miastem Warszawą a szybko rozwijająca się gminą Piaseczno, niewątpliwie stanowić będzie idealny przykład usługi użytku publicznego. Usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym, ale usługi, która w skutek liberalizacji, prywatyzacji i stosowania zasad wolnego rynku uległa pogorszeniu. Przewoźnicy prywatni na pierwszym miejscu jako cel firmy stawiają osiągnięcie zysku, zazwyczaj kosztem zubożenia zaplecza technicznego. Pasażerowie poruszający się przestarzałą flotą autobusową odczuwają dyskomfort jazdy, który narasta podczas prób przedarcia się przez zakorkowane drogi.
Koncepcja połączenia Piaseczna z Warszawą za pomocą transportu szynowego, przy wykorzystaniu szybkiego tramwaju związana jest z bardzo wysokim kosztem i długim czasem realizacji projektu. kalkulacja bezpośrednich wydatków inwestycyjnych oraz wpływów i wydatków eksploatacyjnych nie daje pełnego obrazu wpływu sieci szybkiego tramwaju na obsługiwanym obszarze. Niezbędne jest porównanie kosztów z korzyściami społecznymi, wynikającymi z budowy trasy („Cost-benefit analysis”).
Wydatki inwestycyjne i eksploatacyjne zostaną pokryte częściowo wpływami z funkcjonującego połączenia. Pokrycie pozostałych wydatków zrekompensują korzyści gospodarczo-społeczne.
Celem zadania pracy dyplomowej jest przedstawienie projektu połączenia Piaseczna z Warszawą za pomocą transportu szynowego. W celu poprawnego wykonania projektu należy przeprowadzić szereg analiz i opracowań. Pierwszym krokiem będzie określenie potrzeb komunikacyjnych ze zdefiniowaniem źródeł i celów podróży, oraz analiza układów komunikacji zbiorowej w obszarze oddziaływania projektu. Ważnym elementem będzie zdobycie dla rozpatrywanego obszaru parametrów systemu transportu zbiorowego w podziale na poszczególne środki transportu, średnie długości i czasy podróży komunikacją zbiorową, liczba pasażerów w poszczególnych środkach komunikacji, miejsca przesiadek.
Zebranie powyższych danych pozwoli przejść do następnego etapu, którym będzie zdefiniowanie wariantów budowy trasy przy wykorzystaniu transportu szynowego. Przyjmuje możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej oraz zbudowania nowej linii. Warianty uwzględniać będą rozwiązanie oparte na wykorzystaniu dwusystemowego i szybkiego tramwaju.
Wyboru najkorzystniejszego wariantu dokonam biorąc pod uwagę następujące kryteria:

  • Wyniki uzyskanych prognoz przewozów pasażerskich (potoki ruchu),
  • Oszacowane koszty inwestycyjne, korzyści społeczne,
  • Stopień kolizyjności trasy z układem drogowym.


Dla wybranego wariantu dokonam trasowania przebiegu linii na mapie oraz przedstawię profil podłużny linii.