Wraz z rozwojem cywilizacyjnym rosną potrzeby komunikacyjne. Trzeba zapewnić komfort podróży zarówno w transporcie indywidualnym jak i zbiorowym. Należy zauważyć, iż konieczne jest stworzenie systemu efektywnego, sprzyjającego podróżom transportem zbiorowym i ograniczającego przewozy indywidualne. To niezwykle ważne zwłaszcza w obszarach aglomeracyjnych, do jakich zalicza się obszar Metropolii Warszawskiej. Podróż dla znacznej liczby osób zamieszkałych w obszarze stołecznej aglomeracji i w jej otoczeniu, stanowi zasadniczy element życia codziennego. Z uwagi na różnice w podaży miejsc pracy popyt na dojazdy w relacji pomiędzy Warszawą i jej otoczeniem będzie wzrastał. Warszawa jest celem podróży: a. codziennych: b. stosunkowo częstych: - zakupy,
- usługi,
- sprawy w urzędach,
- rekreacja, rozrywka.
W obszarze aglomeracji warszawskiej liczba samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców przekroczyła 400 i wielkość tego wskaźnika staje się porównywalna na przykład z Berlinem. Zatem dla Warszawy miarodajne stają się doświadczenia komunikacyjne stolicy Niemiec, z których wynika, że ani sieć szerokich ulic w doskonałym stanie, ani jeden z najlepszych na świecie systemów autostrad dochodzących do centrum miasta i obwodnicy autostradowej, nie są w stanie rozładować katastrofalnych w godzinach szczytu zatorów w ruchu drogowym. Jeżeli liczba codziennych przejazdów samochodami osobowymi do/z Warszawy i w jej obszarze będzie nadal rosnąć, to w naszych warunkach, obecne problemy z przejazdem w godzinach szczytu lub w złych warunkach atmosferycznych samochodem bądź autobusem przekształcą się w stan permanentnej katastrofy komunikacyjnej. Niestety, nic nie wskazuje, aby w obecnej sytuacji trend ten został zahamowany. W obecnej chwili komunikacja z Piaseczna do centrum Warszawy (oraz relacja odwrotna) jest utrudniona. Komunikacja rozpatrywanej relacji staje się z kolejnymi latami coraz bardziej utrudniona. Sytuacja te ma związek z silnie rozwijającą się gminą Piaseczno. Biorąc pod uwagę narastający problem należy odpowiedzieć na pytanie, jakiego środka zapobiegawczego użyć, aby nie zablokować połączenia między miastem i gminą. Obecnie połączenia komunikacyjne wykorzystuje głównie transport drogowy. Przebiegająca linia kolejowa przez gminę nie jest powszechnie wykorzystywana. Wskutek narastającej liczby mieszkańców gminy zwiększa się zapotrzebowanie na usługi transportowe. Przewoźnicy rozwiązują ten problem poprzez uruchamianie kolejnych linii transportu drogowego, zwiększając częstotliwość kursowania istniejących autobusów. W ten sposób realizowane jest zapotrzebowanie na usługę, jaką jest transport, ale tylko przez pewną grupę społeczeństwa gminy, pozostałe osoby wykorzystują do tego celu transport indywidualny – samochody. Prowadzi to do zwiększenia liczby pojazdów na drogach, ostatecznie powodując zatory w ruchu. Analizując sytuacje ruchową na drogach, wyraźnie dostrzegamy, że problem dotyczy nie tylko Piaseczna, lecz całej aglomeracji warszawskiej. Rozwiązanie problemu wymaga wyboru i wprowadzenia innych środków publicznego transportu,. Takim środkiem transportu publicznego, charakteryzującym się największą efektywnością i skutecznością bez wątpienia jest transport szynowy.
|