Dlaczego należy usprawnić komunikację Piaseczna z Warszawą? Przede wszystkim, dlatego iż jest to prężnie rozwijająca się gmina/miasto. Każdego roku intensywnie osiedlają się nowi mieszkańcy (ok 2 tyś/rok w gminie). W gminie powstają kolejne osiedla, w związku z tym buduje się nowe budynki użytku publicznego (przedszkola, szkoły, przychodnie, itp.), oraz modernizuje i dopasowuje infrastrukturę komunalną. Piaseczno zajęło czwarte miejsce w rankingu “Samorządowi liderzy funduszy strukturalnych” w kategorii gmin miejsko-wiejskich z całej Polski. Wynik ten jest wskaźnikiem pokazującym nie tylko aktywność w pozyskiwaniu środków europejskich, ale i poziom rozwoju oraz potencjał gospodarczy Piaseczna. Przy ocenie gmin Kapituła nagrody brała pod uwagę m.in. kwotę środków pozyskanych ze źródeł pomocowych i strukturalnych UE w przeliczeniu na jednego mieszkańca, wydatki inwestycyjne oraz dostęp mieszkańców do infrastruktury technicznej. Szybko rozwijająca się gmina powoduje różnice w podaży miejsc pracy, co prowadzi do zwiększenia zapotrzebowania na transport. Zapotrzebowanie nie jest realizowane w zadowalającym stopniu. Piaseczno jest gminą otwartą, posiada wyjątkowe walory mieszkaniowe i atrakcyjne tereny inwestycyjne w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy, nastawiona na rozwój przedsiębiorczości w przyjaznym, bezpiecznym środowisku naturalnym i społecznym spełnia oczekiwania mieszkańców i inwestorów. Województwo mazowieckie charakteryzuje dwudzielność: - potencjału rozwojowego, - poziomu rozwoju gospodarczego, - poziomu i warunków życia oraz dynamiki procesów transformacji. Wyróżnić można strefę dynamicznego wzrostu gospodarczego, wysokiej jakości życia i dobrobytu (Warszawa) oraz strefę słabego rozwoju strukturalnego, której część stanowią marginalizujące się gospodarczo, społecznie i edukacyjnie obszary wiejskie. Z uwagi na różnice w podaży miejsc pracy, popyt na dojazdy w relacji pomiędzy Warszawą i Piasecznem będzie wzrastał. Pamiętać należy, że Warszawa jest celem podróży: a) podróży codziennych: praca, nauka; b) podróży stosunkowo częstych: - zakupy, - usługi, - sprawy w urzędach, - imprezy/kultura. W przeciągu ostatnich lat obserwujemy zmiany: - wzrasta natężenie ruchu, - znacznie wzrasta rola tr. indywidualnego a maleje znaczenie roli tr. publicznego (m.in. poprzez nieodpowiednie dofinansowywanie), - przybywa samochodów osobowych (po wejściu w struktury UE gwałtownie przybywa ”wiekowych” pojazdów osobowych ściągniętych z za granicy), - w centrum stolicy obserwujemy coraz mniej miejsca do zaparkowania, - wzrasta czas podróży a środki komunikacji miejskiej są przepełnione, - zwiększa się zanieczyszczenie, poziom hałasu, drgania, - w aglomeracji warszawskiej wzrasta liczba mieszkańców. W Piasecznie, Lesznowoli i okolicznych gminach obserwuje się dynamiczny rozwój, zwiększa się liczba mieszkańców, a zatem rosną potrzeby komunikacyjne w tym m.in. potrzeba sprawnej, niezawodnej przede wszystkim szybkiej i jednocześnie wygodnej komunikacji z Warszawą. Modernizacja ulicy Puławskiej z pominięciem wprowadzenia linii tramwaju na pewno nie posłuży osiągnięciu celu. Połączenie Piaseczna z centrum Warszawy transportem szynowym, poprzez wprowadzenie pojazdu dwusystemowego (kolej-tramwaj) czy wydłużenie linii tramwajowej przy zachodzących zmianach jest niewątpliwie zabiegiem koniecznym. |